ISSN : 1598-2920
PURPOSE This study aims to investigate the effects of three perceived benefits of physical activity classes on class satisfaction, college satisfaction, well-being, and workout intention, as well as the moderating effects of sports characteristics on the relationships between the benefits and outcomes. METHODS A total of 282 questionnaires were collected from university students enrolled in physical activity classes during the semester. Confirmatory factor analysis, structural equation modelling (SEM), measurement invariance testing, and multi-group SEM were conducted using the Mplus 7.0. RESULTS Euphoric and social benefits positively affected class satisfaction. Class satisfaction, in turn, influenced college satisfaction, well-being, and workout intention. Sports characteristics moderated this relationship between the benefits of physical activity class and class satisfaction. CONCLUSIONS These findings offer practical insights for promoting student engagement and long-term participation in physical activity.
[목적] 본 연구는 교양체육 수업의 세 가지 이점(쾌락, 사회, 경쟁)이 수업만족을 통해 대학만족, 웰빙, 운동지속의도에 미치는 영향을 탐색하고자 한다. 또한, 교양체육의 이점과 수업만족 간의 관계에서 종목특성의 조절효과를 분석하고자 한다. [방법] 교양체육 수업을 한 학기동안 수강한 대학생 282명을 대상으로 최종 설문 조사를 실시하였다. 통계 프로그램 Mplus 7.0을 이용해 확인적요인분석, 구조방정식모형분석, 측정 동일성 검증, 다집단구조방정식 분석을 수행하였다. [결과] 첫째, 교양체육의 이점 중 쾌락 이점과 사회 이점은 수업만족에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 경쟁 이점은 수업만족에 영향을 미치지 않는 것으로 확인되었다. 둘째, 수업만족은 대학만족, 웰빙, 운동지속의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로, 교양체육의 이점이 수업만족에 미치는 영향을 종목특성에 따라 조절하는 효과가 있음을 확인하였다. [결론] 본 연구의 결과는 교양체육 수업에서 수업만족의 중요성을 시사하며, 교양체육의 수업만족이 개인뿐만 아니라 대학에도 긍정적인 영향을 미친다는 것을 규명하였다. 이러한 결과는 교양체육 활성화에 긍정적인 기여를 할 것으로 판단된다.