ISSN : 1598-2920
PURPOSE This study explains how the combination of autonomy support (A) and holistic attentional focus (HF) affects golf putting performance among beginners. METHODS A total of 72 novice golfers were randomly assigned to (1) external focus (EF), (2) HF, (3) A–EF, (4) A–HF, (5) A, and (6) control groups, and their putting accuracy and consistency were measured. RESULTS The experimental findings showed that the group that received only A showed better accuracy than the control group in the acquisition stage and that the best accuracy and consistency were observed when A and HF were combined. The A–HF group maintained their accuracy even after the test. CONCLUSIONS Functional performance can be enhanced simply by providing A, and more positive effects can be expected when A interventions are implemented with HF than with EF.
[목적] 본 연구는 초보자를 대상으로 자율성 지지(A) 및 전체적 주의초점(HF)의 결합이 골프퍼팅 수행에 미치는 효과를 검증하고자 하였다. [방법] 초보자 72명을 대상으로 ①외적 주의초점(EF), ②전체적 주의초점(HF), ③자율성지지-외적 주의초점(A-EF), ④자율성지지-전체적 주의초점(A-HF), ⑤자율성 지지(A), ⑥통제(Control)에 무선 배정하여 퍼팅 수행의 정확성(MRE) 및 일관성(BVE)을 측정하였다. [결과] 실험 결과에서 수행 효과는 자율성 지지(A)만을 제공한 집단의 습득단계에서 통제집단보다 우수한 수행 정확성을 나타냈으며, 자율성 지지(A)와 전체적 주의초점(HF)의 결합 조건에서 정확성 및 일관성이 가장 우수한 것으로 나타났다. 자율성 지지(A)와 전체적 주의초점(HF)의 결합 집단의 수행 정확성은 사후까지도 유지되었다. [결론] 연구의 결과는 자율성 지지(A)를 제공하는 것만으로도 기능수행이 강화될 수 있음을 확인하였으며, 자율성 지지(A) 조건이 외적 주의초점(EF) 보다는 전체적 주의초점(HF)과 함께 이용되었을 때 더 긍정적인 효과를 기대할 수 있음을 시사한다.