ISSN : 1598-2920
PURPOSE This study investigated the perceptions and experiences of collegiate student-athletes with mental health concerns who are receiving sport psychology services. METHODS A total of 196 college student-athletes (98 male, 98 female) were recruited for the quantitative phase, while 14 athletes from 7 sports participated in the qualitative phase. This integrated approach sought to provide a comprehensive perspective on the research subject. The quantitative participants answered scales for depression (CES-D), anxiety (GAD-7), social support (NCAA RSSS), and mental help-seeking attitude (MHSAS), and the qualitative participants underwent in-depth interviews using a semistructured questionnaire based on a socioecological model. Quantitative data were examined using confirmatory factor analysis, reliability measures, independent t-test, and one-way analysis of variance via SPSS 28.0 and AMOS 28.0, and qualitative data were inspected through content analysis and expert meetings. RESULTS First, higher levels of depression, anxiety, and perceived social support were reported by female athletes as opposed to male athletes. Second, athletes in individual sports reported higher levels of social support than those in team sports. Third, athletes who planned to undergo future psychological counseling reported higher anxiety, social support, and helping attitudes than those with no plans to do so. Fourth, athletes who slept for more than seven hours reported lower levels of depression and anxiety and higher levels of perceived social support than those who slept for six hours or less. Fifth, freshman athletes reported higher depression levels than sophomore athletes. Sixth, student-athletes with no scholarships had higher anxiety levels than those with partial scholarships, who then reported higher perceived social support than those with full scholarships. Seventh, a lack of accessibility was the primary barrier to psychological service access for student-athletes. Eighth, engagement in interpersonal relationships was identified as a major stressor among student-athletes. CONCLUSIONS Differences in collegiate student-athletes’ mental health status as well as perceptions of and experiences in sport psychology services depend on various factors. These findings may serve as foundational data for improving sport psychology support services for collegiate student-athletes.
[목적] 본 연구는 대학 학생 선수의 정신건강과 스포츠 심리서비스에 대한 인식과 경험을 분석하는 데 목적이 있다. [방법] 대학 학생 선수 196명(남 98, 여 98)이 양적연구 대상에 선정되었고 축구, 야구, 테니스 등 7개 종목 14명의 선수가 질적연구에 참여하였다. 주제에 대한 포괄적 관점을 제공하기 위해 양적, 질적연구방법을 모두 포함하는 통합적 접근을 시도하였다. 조사 도구는 우울(CES-D), 범불안장애(GAD-7), 사회적 지원(NCAA RSSS), 정신적 도움 추구 태도(MHSAS) 척도를 사용하였고 심층 면접은 사회 생태학적 모델을 기반으로 한 반구조화 질문지를 사용하였다. 양적 자료는 SPSS 28.0과 AMOS 28.0 활용하여 확인적 요인분석과 신뢰도, 독립 t-test, 일원변량분석을 시행하고, 질적자료는 내용분석과 전문가 회의를 거쳐 다음의 결과를 나타냈다. [결과] 첫째, 여성 선수가 남성 선수보다 우울, 불안이 더 높고 사회적 지원을 더 높게 인식했다. 둘째, 개인종목 선수가 단체종목 선수보다 사회적 지원을 더 높게 인식했다. 셋째, 미래에 심리상담을 받을 계획이 있는 선수가 계획이 없는 선수보다 불안, 사회적 지원, 도움 태도에서 더 높은 점수를 나타냈다. 넷째, 7시간 이상 수면하는 선수가 6시간 이하 수면하는 선수보다 우울과 불안이 더 낮았고 사회적 지원 인식은 더 높았다. 다섯째, 대학 1학년 선수가 2학년 선수보다 우울 수치가 더 높았다. 여섯째, 장학금을 받지 못하는 선수가 부분 장학금을 받는 선수보다 불안이 더 높았고 부분 장학금을 받는 선수가 전액 장학금을 받는 선수보다 사회적 지원을 더 높게 인식하고 있었다. 일곱째, 학생 선수가 스포츠 심리서비스를 이용하는 데 가장 큰 문제는 접근성 부족이었다. 마지막으로 학생 선수의 스트레스 원인 중 가장 주요한 것은 대인관계로 나타났다. [결론] 본 연구의 결론은 대학 학생 선수들의 정신건강 수준과 스포츠 심리서비스에 대한 인식 및 이용 경험이 여러 특성에 따라 차이를 보인다는 점을 시사하며, 대학 학생 선수 대상 스포츠 심리지원 서비스 개선을 위한 기초자료로 활용될 수 있을 것으로 사료된다.