공공스포츠거버넌스에서 스포츠공공기관의 조직자율성 탐색: 대한체육회를 중심으로

Exploring Organizational Autonomy of Public Sport Organization in Sport Governance: Focusing on the Korean Sport & Olympic Committee

Abstract

PURPOSE This study examines organizational autonomy through a public sports governance lens and diverse theoretical perspectives by discussing the longstanding conflicts between the Korea Sports Council and the Ministry of Culture, Sports, and Tourism (MCST) in the context of the Korean Sport and Olympic Committee’s (KSOC) reorientation under President Ryu Seung-min in 2025. METHODS This research adopted Verhoest et al.’s (2004) analytical framework of organizational autonomy to perform a comprehensive literature review that includes scholarly articles, government reports, public institution disclosure documents, and media sources. Expert meetings were also conducted using the naturalistic inquiry method to gather opinions. RESULTS First, this study redefined sport governance as a collaborative partnership between the government and public sport organizations rather than being based merely on traditional government-centric control. Second, public sport organizations’ organizational autonomy has five dimensions: managerial, structural, legal, interventional, and financial autonomy. Third, the KSOC shows high structural and legal autonomy, moderate managerial and interventional autonomy, and low financial autonomy. Fourth, the KSOC’s unique organizational attributes and history allow it to maintain a relatively higher autonomy compared with other public organizations. CONCLUSIONS Amid ongoing debate over its autonomy and independence, the KSOC must balance autonomy with accountability and foster stronger collaborative relations with the MCST to reassert its foundational mission as a public sport organization and help develop stronger and more effective public sport governance.

keywords
Organizational autonomy Sport governance KSOC MCST

초록

[목적] 2025년 유승민 회장 체제의 대한체육회가 닻을 올렸다. 이에 이 연구는 그동안 대한체육회와 문체부 간의 갈등 양상에서 나타난 조직자율성에 대한 문제를 공공스포츠거버넌스 관점에서 구조화된 이론을 바탕으로 탐색해보았다. [방법] Verhoest et al.(2004)이 제시한 조직자율성을 분석의 틀로 활용하였고, 선행연구 논문, 정부 보고서, 공공기관 경영공시 자료, 언론 보도 자료 등의 문헌조사를 기반으로 검토하였다. 동료 간 협의 방법을 기반으로 전문가 회의 등을 통해 의견 수렴과정을 거쳤다. [결과] 그 결과 첫째, 공공스포츠거버넌스는 기존 정부 중심의 통치체계가 아닌 정부와 스포츠공공기관 간의 협력적인 파트너십을 의미한다. 둘째, 스포츠공공기관의 조직자율성은 관리적 자율성, 구조적 자율성, 법적 자율성, 중재적 자율성, 재정적 자율성으로 구분할 수 있다. 셋째, 대한체육회의 조직자율성은 구조적 자율성과 법적 자율성은 높은 수준이고, 관리적 자율성과 중재적 자율성은 중간 수준, 재정적 자율성은 낮은 수준으로 나타났다. 넷째, 대한체육회는 조직의 특수성으로 인해 타 공공기관 대비 상대적으로 높은 수준의 자율성을 보유하고 있다. [결론] 이러한 결과를 통해 대한체육회는 그동안의 자율성과 독립성에 대한 논란에서 벗어나 스포츠공공기관으로서 존재의 목적을 다시 한번 상기할 필요가 있다. 자율과 책임의 균형을 맞추며 정부와 더 나은 공공스포츠거버넌스를 구축하고, 협력적 파트너십을 강화하기 위해 노력할 때이다.

keywords
Organizational autonomy Sport governance KSOC MCST
Submission Date
2025-04-07
Revised Date
2025-05-29
Accepted Date
2025-06-26

logo